Wóz materiałowy GEBAR typ 4,0 t przeznaczony jest do transportu materiałów paletyzowanych i innych w podziemnych wyrobiskach zakładów górniczych o stopniu a, b lub c niebezpieczeństwa wybuchu metanu oraz klasy ,,A lub ,,B zagrożenia wybuchem pyłu węglowego.
Budowa wozu: |
Dane techniczne:
Długość całkowita | L = 3 200 mm | |
Szerokość | B = 1.050 mm | |
Wysokość platformy ładunkowej od główki szyny | HP = 575 mm | |
Wysokość /wysokość maksymalna | H = 1.075 /1.375 mm | |
Maksymalna wysokość wozu ze skrzynią akumulatorową | H1 = 1.080 mm | |
Szerokość toru | p = 600 - 900 mm | |
Rozstaw osi | lO = 1 000 mm | |
Średnica koła jezdnego | dS = 350 mm | |
Wysokość sprzęgania | h = 315 mm | |
Ładowność dopuszczalna wozu | Qdop = 40 kN | |
Obciążenie użytkowe sprzęgu hakowego | NU = 35 kN | |
Maksymalne obciążenie sprzęgu hakowego | NS = 70 kN | |
Maksymalna prędkość jazdy | v = 5 m/s | |
Minimalny promień łuku toru jazdy | R = 8 m | |
Masa własna wozu | mW = 1.220 kg | |
Emisja hałasu | < 70 dB(A) |
Zastosowane nowatorskie rozwiązania:
- wszystkie burty wozu 3 i 4 są otwierane, a burty boczne 4a, 4b, 4c, 4d, zarówno w pozycji zamkniętej jak i w pozycji otwartej, są rozsuwane w poziomie na boki,
- pod płytą podłogową wóz posiada zespolone rygle dolne do blokowania burt bocznych w pozycji wysuniętej lub wsuniętej,
- każda z burt bocznych posiada zabudowane na bocznych ściankach burt zespolone rygle górne blokujące te burty w pozycji zamkniętej (w pionie),
- słupki burt bocznych zawierają wysuwane w górę przedłużenia 24,
- pomiędzy płytą podłogową wozu, a krawędziami dolnymi burt bocznych, znajduje się wolna przestrzeń umożliwiająca umieszczanie belek trawersowych kolejki
  podwieszanej w otworach palet, znajdujących się na wozie, bez konieczności opuszczania burt bocznych,
- wszystkie burty posiadają ażurową (lekką) budowę.
Konstrukcja wozu umożliwia:
- bezpieczne, wygodne i bezkolizyjne ładowanie na wóz, transport wozem i wyładunek z wozu palet z towarami oraz innych materiałów, w tym materiałów długich,
- bezkolizyjny przeładunek materiałów z wozu na kolejki podwieszane przez opuszczone burty czołowe,
- wykonywanie wszystkich czynności przy wozie przez jedną osobę dzięki zespoleniu rygli dolnych podłogowych i rygli górnych burtowych oraz niskiej wadze burt
  związanej z ich ażurowym wykonaniem,
- bezkolizyjny przejazd wozu przez wszystkie urządzenia, znajdujące się na wyposażeniu technicznym szybów oraz w innych miejscach kopalń, tj. przejazd przez
  zapychaki, zapory, hamulce, obrotnice itp.
Przykładowe kombinacje ustawienia burt wozu:
do transportu materiałów na paletach - wszystkie burty zamknięte |
do transportu materiałów długich(burty czołowe otwarte, wysunięte przedłużenia słupków burt bocznych) |
do prezentacji: |